lördag 21 mars 2015

Livstecken och döden

Plitar ner ett litet livstecken här. Den senaste veckan har varit lite upp och ner. Döden har lurat i alla hörn.

Först ut var vår dator, och jag vet man borde säkerhetskopiera men vår externa hårddisk fungerar inte heller så det har bara inte blivit av. Nu är datorn helt tom, precis allt är borta från den. Den bara dog och blev svart. Sen då den väl startade igen efter ett par dagar så var den helt reebotad, inga säkerhetskopior eller något har hittats. Inga foton, inga dokument, ingenting finns på den. Sörjer mest fotona från vår bröllopsresa och andra resor ( en har ju inte framkallat foton på 9 år...) och mitt bokmanus. Nu är allt bara stendött och jag är så fruktansvärt ledsen och irriterad!

Sen fortsatte veckan med att jag krockade min bil med något så glamoröst som en stock. En dåligt surrad stockbil och hela vöråvägen var full av skräp och stock och det såg jag alldeles försent då jag kom i kurvan och mörkret. Det gick trots allt rätt bra, det var bara framhjulet och fälgen som dog. För liten reparation för att få något på försäkringen. Men irriterande ändå. Och just som jag traskat iväg till närmaste gård (hade förstås ingen telefon med mig..) kom brandbilarna och städade upp hela vägen. Tänk om jag bara hade kommit några minuter senare!

Har haft två samtal under vecakn som satt igång en kedja av händelser som jag inte vet om jag skall skratta eller gråta åt och som gett mig några gråa hår och sömnlösa timmar under natten.

Sen avslutades veckan med att min mormor hastigt blev dålig, vi var och tog farväl av henne på onsdagkväll och på torsdag morgon somnade hon stilla in och vi hämtade henne på kvällen. Även om det var väntat och jag är glad över att hon inte blev sängliggande någon längre tid är det ledsamt. Vår fina mormor har varit en stor och betydelsefull del av vår barndom. Vi har hängt där i tid och otid, inte varit tvungna att vara en dag på daigs under barndomen. Hon har kommit hem till oss på morgonen då föräldrarna farit till tidiga jobb så vi fått sova längre. Vi har blivit stillade med glass, korv och rå lök, stekt fläsk och druckit kaffe på bit ute i solen.

Så nu tycker jag att 2015 kanske delat med sig av sin beskärda del av skit åt mig för en lång stund framöver!

1 kommentar:

  1. Beklagar sorgen! Fint att läsa att du har många fina minnen kring din mormor, de är guldvärda när saknaden smyger sig på.

    SvaraRadera