onsdag 15 maj 2013

lallelilall

Här sitter jag och lallar runt. För att slippa gör det jag borde göra. Rätta böcker. Rätta, rätta, rätta. Det enda nästan vi sysslar med nu. Jag har lärt mig med åren. Fram till maj har du på dig att jobba och gå vidare. Sen skall det börja knytas i hop, för det tar hundra år eftersom maj månad är sprängfylld med andra aktiviteter. Och vi har så mycket att rätta, rätta, rätta.

Nå  natten är ung ännu efter kvällens träning också. Kanske borde ta mig på länk, så tar det ännu lite längre :) I morgon är det kvartsfinal, tänk så spännande! Kommer att trilla ur soffan. I går sov jag mellan perioderna. Så trött just nu. Sov hela första perioden i lördags! Tänk om vi går vidare, wihooo. Hur gör vi på lördagen då?! Avskedsfest, dinner, semifinal, 30-årsfest och ESC på en och samma dag. Gaijks!

Men nu ska jag göra något vettigt i trekvart.
Tack annars för alla fina boktips! En del av dem har jag läst redan medan andra nog antagligen klickas hem i något skede. Kanske juni mer än maj, lönen klickades iväg till så mycket annat i dag.
Ni får gärna fortsätta tipsa under tiden!! :)

8 kommentarer:

  1. En sak har jag funderat på. Tror ni lärare på lågstadiet att eleverna kollar igenom rättelserna sedan?
    Kanske lika bra att bara gå igenom de svåraste avsnitten gemensamt med eleverna och låta dem rätta själva med facit sedan?

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående. Känns onödigt att ha kiddsen att göra precis varendaste eviga uppgift sida upp o sida ner o sen ska lärarn sitt o rätt allt. Gammalmodit. Gå igenom o rätta tillsammans. Ni har ju ändå prov, så nog får ni betygsjobbet gjort iaf.

    SvaraRadera
  3. Men det är ju min plikt som lärare att följa upp mina elever och ge dem extra stöd där jag ser att det har gått fel. De har ju rätt till hjälp och stöd! Går man genom tillsammans på tavlan blir ändå inte alltid rätt i boken, de gör fel eller har missförstått och då får man göra om och göra rätt. Det är ju att lära dem ta ansvar för sina uppgifter och rätta till fel som man gör, precis som det fungerar ute i världen där de skall leva och klara sig själva.

    Sen är ju proven en utvärdering hur jag som lärare har lyckats förmedla kunskapen till mina elever och hur de tagit den till sig, och kanske lite väl sent att efteråt ta tag i det då man kan förebygga?

    Men det är klart, med så många årskurser och elever som jag har så hinner jag inte med allt. Jag har valt att satsa på matte och rättskrivning i år och det följs upp med rättande vartefter. Så fort de har en stund över rättar de och så klipps hörnen bort så är det busenkelt att se var man lämnade och var det finns att åtgärda. Men så lämnar ju en del till senare och nu rättar vi ikapp det vi inte hunnit med under året istället för att surra vidare med något annat. Går alltså inte vidare och har dem absolut inte att "göra precis varendaste uppgift sida upp o sida ner".
    Jag har ett sådant system att för att gå vidare till nästa bok i t.ex Ä-P serien så skall föregående vara rättad och klar innan jag delar ut följande. Jag tycker man skall lära eleverna att ta ansvar för sina uppgifter och sitt arbete, vara stolta över sig själva då de slutfört en uppgift/bok. Inte bara slarva igenom det och sen bryr jag mig inte alls. Vad lär de sig av det?

    Så jo, jag inte bara tror, jag VET att mina elever "kollar igenom rättelserna sedan", åtminstone i de ämnen vi satsat på i år.

    SvaraRadera
  4. OJ, blev en halv novell. Tydligen svårt att fatta mig kort :)

    SvaraRadera
  5. tror inte alls på de där. går nog att göra grymt mycke effektivare o eleverna lär sig ändå minst lika bra/bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir aldrig fullärd och kan alltid testa nya saker. Dela gärna med dig kära du, kom med konkreta tips och idéer!
      Hur gör du i din klass? Hur fungerar det på din arbetsplats?

      Radera
  6. se ovan

    "Kanske lika bra att bara gå igenom de svåraste avsnitten gemensamt med eleverna och låta dem rätta själva med facit sedan?"

    Brukar gå igenom gemensamt via Smartboard/kanon/OH. Eleverna markerar å sen visar man rätta svaren, förklarar å reder ut om så behövs. Enkelt, snabbt, effektivt å eleverna får direkt feedback på om de gör rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar också bra, och jag använde mig själv av den metoden också då jag bara hade en eller två i gången. Nu före jag har kört igång och gått igenom uppgifterna och stoffet med alla fyra så finns det väldigt lite tid över till att sätta sig ner och gå igenom en uppgift tillsammans med bara en klass eller ett gäng. Finns alltid nån på annan klass som behöver hjälp. Men de få gånger jag har delat hinner vi nog oftast genom något tillsammans i af.

      Men som sagt, vi går inte just nu genom så mkt mer utan nu knyter vi ihop året och avslutar för att kunna ta ett härligt och välförtjänt sommarlov sen!

      Radera