måndag 22 september 2014

Höstlistan 2.0

Fick en utmaning av Marica för evigheter sedan att sätta upp höstlistan 2.0. Vad passar inte bättre än att filosofera kring sådant i sjukstugan.

Ultimata höstmånaden: September.
Rutinerna har kommit igång. Hösten är alltid en nystart. Nytt läsår, nya lektioner, nya kurser, ny energi. Vädret är ljuvligt, naturen fantastisk, luften underbart krispig, höstsolen värmer skönt mitt på dagen och man får börja elda både doftljus och brasor. Vi firar bröllopsdag i september och jag blir alltid lite extra kär denna månad. Både i livet och mannen. Får alltid en längtan efter att bli friluftsmänniska under hösten. I fjol besökte vi några vandringsleder och i år har vi letat svamp bakom stugorna. Sällan håller intresset i sig då älgflugor och annat sk*t förökar sig som om de hade betalt.



Ultimata höstmyset: Eldandet.
Doftljus, brasor, bastu. Allt som värmer, doftar gott och sprider gyllene sken.

Ultimata höstdrycken: Rödvin.
Efter sommarens skumpa, vitt vin, rosévin (har äntligen förkovrat mig där senaste sommar!) och vatten som man tankat i solen är det otroligt gott med ett kraftigt rödvin till fredagens middag.

Ultimata höstplatsen: Villan.
Villan funkar alla årstider och jag är sällan så lugn i själen annanstans på moder jord. Mörkret, färgerna, ljusen, luftmadrassen och sovsäcken, bastun, årets sista dopp, frisk och krispig luft samt lugnet som infinner sig. Ljuvligt!

Ultimata höstkläderna: Stickat.
Både yllesockor, tröjor och tjockare strumpbyxor. Då kylan smyger sig in i gamla dragiga hus så blir det att söka fram något som värmer bra. Tjockare halsdukar funkar också.

Ultimata höstmaten: Husmanskost.
Efter sommarens grillsäsong är det sjukt gott att få börja äta husmanskost igen! På jobbet får vi fantastisk mat varje dag. Hemma börjar vi koka ur Din matkasse igen. Jag drömmer om smörstekta kantareller på knäckebröd och långkok/grytor som det alltid finns fina recept på i Lantliv. Har dock inte kommit mig så långt än...

Ultimata hösthobbyn: Handarbete.
Nystart också här på hösten. Planerar och drömmer om många fina och lite större projekt. Anser att jag borde ha 1 års stickledigt för att hinna med allt och påbörjar en del. Förra året fick jag ju faktiskt mina första vuxna tröjor stickade så det går framåt! Att sitta framför brasan på kvällarna med stickorna i händerna är något av det mest avslappnande jag vet.
 
Ultimata höstmusiken: Radio.
Heh, jag är urdålig på att hänga med i musik-branschen. Jag lyssnar på radio varje gång jag kör bil och ibland hemma. Så det som spelas där lyssnar jag på. På min tfn finns Takida och Nickelback.

Ultimata höstutmaningen: Stressen.
Det är alltid galet mycket på jobbet under hösten. Sen vill jag ju att vi skall hinna med allt annat också. Kurser, kultur, social samvaro och motion. I år har vi också renoveringen. Jag är ganska bra på att planera in saker och ting och min man tycker att jag stressar lite väl mycket mellan varven och att vi har alldeles för mycket program. Utmaningen är väl att få ett tommare schema.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar