onsdag 16 december 2015

Granbarr och döda flugor

Det har jag dammsugit upp denna vecka. Och jag tänker att det måste vara något fel på världen i år, aldrig i hela mitt liv har jag fortsättningsvis i december månad haft ihjäl flugor på daglig basis inomhus. Varje kväll får maken klättra kring på stegen och jaga dem i sovrummet. Varje vecka dammsuger jag upp tiotals döda flugor. Är det för att det varit så varmt ute denna höst? Skall vi nu börja vänja oss med att kryp och annat obehagligt snart finns nästan året om? Det blir aldrig sådana där "rama vintrar" igen, ni vet som då vi var små. Snö i mängd och massor, ljuvliga vintrar då du kunde skrinna vid villan eller bakpå egen gård. Kommer vi att få berätta åt barnbarnen att "vet ni då mommo va liten fanns det snö i flera månader, man kunde skida, skrinna och åka pulka hemma på gården varje dag"? Är det något som kommer att bli sensationellt?!?

Jag vill ju inte att det skall bli så, att gröna jular blir mer regel än undantag. För snön är så fin och ren och ljuvlig då den kommer. Gör världen så vacker och fin, och framförallt ljus. Snön hör till under vintern, ju mer desto bättre! Och ordentligt med minusgrader så det inte klottar och geggar så mycket, så bacillerna dör bort och kinderna blir röda vid utevistelse.


Bilderna har egentligen inget med inlägget att göra. Tycker bara om att se på mina fina granar, och den superfina tavlan som mamma gjort för flera år sen och som passar alldeles utmärkt där på vår stockvägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar