torsdag 31 december 2015

Årskrönikan 2015

År 2015 har kretsat kring de två stora sakerna som hänt i våra liv; flytten och vår efterlängtade dotter.

Januari 
Vi isolerade på bygget och jag stickade vantar och tröjor. Var till VCS och fick vår IVF-plan, kändes ganska bra och jag var inte alls nervös över det eftersom vi under jullovet börjat rota lite i adoption så det kändes inte längre lika stressigt. Jag var till Helsingfors på en fantastisk resa och såg Mamma Mia. Vår IVF-plan blev aldrig satt i rullning eftersom jag 31.1.2015 fick ett plus på stickan och plötsligt var vår stora dröm verklighet.

Februari
Vi fortsatte isolera på bygget och grundmålade på vinden + taket här nere. Jag började sticka på makens tröja. Var ner till Tammerfors på föreningskurs. Vi mös med vår hemlighet, det var fortfarande så himla otroligt. 10.2 fick vi komma på ett tidigt ultraljud och det var en helt fantastisk känsla att se den lilla räkan och det tickande hjärtat på skärmen. Glädjetårarna rann. Jag började må illa och levde på micropizza, apelsiner och Gefilus. Vi hade en fin övernattning på skolan. I slutet av månaden berättade vi vår lilla hemlighet åt familjerna och det blev med ens mer verkligt.

Mars
Målade stockarna i sovrummet, panelen i trappan och murade på bygget. Beställde kakel och golvmatta. Stickade en kofta åt bebisen. Tröttheten slog till och jag sov mycket denna månad. Var på UL och fick se vår lilla Apa i 3D, så häftigt! Allt var ok och jag kunde äntligen slappna av lite. Vi köpte en begagnad vagn och det kändes så konstigt att börja "förbereda" för något som vi knappt fattat ännu. Jag sprang på en massa möten och började planera nästa läsår. Min fina mormor somnade in och vår dator kraschade och tog med sig alla foton i graven. Började packa ihop vårt hem i lilla röda huset.

April
Slipade stockväggarna i sovrummet, grundmålade nere, målade murarna nere, målade korridorerna uppe. Fick köksgolv och takpanel på vinden. Började på en kofta åt Albin. Sov första natten på villan. Lämnade in om föräldraledigt och flyttade från lilla huset i Tuckor hem till mina föräldrar. Vapp-middag med systers familj och Valborg till ära gick jag ut på sociala medier med vår glada nyhet.

Maj 
Fortsatte att måla på bygget, beställde kök och badrum, slipade golven på vinden och mamma och pappa tapetserade, fick äntligen börja elda in kakelugnen. Stickade en grön kofta och började på en åkpåse åt babyn. Kände sparkarna på utsidan för första gången, sov i sovstugan på villan för första gången, hade en massa möten och började avsluta och färda upp på jobbet.

Juni
Fick tapetserat klart och målat golven + Kalklitir på vinden. Avslutade och flyttade hem från jobbet med vemod i hjärtat. Stickade en Pippi-tröja och virkade en filt åt lilla Apan i magen. Var till Umeå med tjejerna. Hämtade ut mammalådan och fick börja plocka genom minikläder. Köpte en ny och onödigt dyr bil. Skrev ganska mycket i juni. Firade midsommar i lugn och ro på villan och avslutade juni med en helt fantastisk vecka i södra Finland med både syster och make. Sista juni levererades köket och det gick hårt framåt på byggfronten.

Juli
Målade lister, slipade trappräck och målade lite till. Köket monterades och kaklades. Badrummet blev klart. Jag stickade mitt första par byxor, började på en elefantkofta åt babyn och en virkad tunika till mig själv. Vi firade Vörådagarna med det bästa gänget. Finliret inleddes på bygget och jag fick äntligen börja diska och plocka in i vissa skåp. Den sista juli sov vi vår allra första natt i huset i skenet av levande ljus.

Augusti 
Månaden då vi flyttade in! Mycket plock och don denna månad. Stickade koftan klar. Fick jättesvårt att gå längre sträckor. Gick på mammaledigt. Var på konstens natt med syster. Fick ett skrämselskott med hjärtljuden på babyn men allt var lugnt. Gick igenom och sorterade(slängde!) massor av grejer. Spenderade ganska mycket tid på villan eftersom solen äntligen hittat till Österbotten igen. Gick igenom och sorterade foton från 2008 och skrattade massor.

September 
Den långa väntans månad. Började baka för att fördriva tiden. Fixade och beställde fotoböcker. Rev upp och stickade om makens tröja. Stickade en oktröja och 5-dagartröja. Stickade strumpor till insamlingen i Oravais. El och värmegrejs fixades i huset. Badkaret kom och invigdes. Skickade iväg mor och far på en hemlig resa. Hade så himla svårt att röra mig. Började få lejdon av vår badrumsinredning som aldrig anlände. Den 25:e anlände så äntligen vår hett efterlängtade dotter och ett helt nytt kapitel började i våra liv!

Oktober 
Gick mest åt till att mysa med och lära känna vår dotter. Vi var på pyjamasparty till mommo och moffa. Maken började riva uthuset, vi fick levererat fel badrum och sände tillbaks det hur många gånger som helst och jag var så förbannad! Mycket besök denna månad och jag kände att jag började så småningom återhämta mig efter förlossningen. Vi övernattade hos fammo och faffas för första gången och den 28:e sov hon hela natten.

November 
Jag virkade hjärt-banderoll och stickade på min klänning. Var på höstens första stickcafé och vi förberedde för dop. I mitten av november blev lilltjejen sjuk och vi hamnade in på VCS med RS-virus i 5 dygn. 28:e fick Tindra Elisabeth Andersdotter sitt namn. I november började hon i regel sova hela nätter.

December 
Jag stickade disktrasor och vantar åt Tindra. Fixade julkort, dörrkrans, julbanderoll och pyntade till jul för första gången i vårt hem. Var på skoljulfest och två julkonserter. Snön lyste med sin frånvaro. Tindra flyttade till spjälsäng och vi kunde konstatera att hon är väldigt beroende av sina sovrutiner. Julen firades i Vörå i år och vi hade några sköna mellandagar i Kronoby. Maken var pappaledig och vi kunde mysa tillsammans de sista dagarna detta år.

2015 har varit ett fantastiskt år! Vår lilla familj blev komplett. Vi fick äntligen flytta in i Huset som maken och familjerna jobbat så hårt med. Jag har aldrig varit så tidigt klar med alla förberedelser på jobbet, ingen stress. Vi har varit förväntansfulla, nervösa och väldigt oroliga (eller det är bara jag som varit orolig!). Kärleken har visat att den är starkare än allt annat och överlever det mesta. 
Nu ser jag framemot ett lugnare 2016, då vi bara skall njuta och pyssla med saker i lugn och ro. Och så skall jag studera lite :)

2012- del 1 och del 2. ett känslostormande år.


 Familjen Blomqvist önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar