onsdag 23 november 2016

Två olika graviditeter

Den här graviditeten har varit tyngre på alla sätt och vis. Dels var ju min fysiska form inte riktigt vad den var förra gången så utgångsläget var ju klart sämre nu. Det har antagligen lett till att foglossningen gjorde entré mycket tidigare och mycket kraftigare denna gång. Jag har också haft mycket större problem med ischias och nere i korsryggen. Jag sover sämre och är trött jämt. Hela hela tiden är jag trött. Fast då jag tänker efter så kunde jag ju de fyra sista månaderna av förra graviditeten sova tills jag vaknade, åka till jobbet då jag ville, åka hem då jag blev trött, ta en tupplur då jag ville, vila och jobba hur det kändes bäst plus att vi inte hade något hus att sköta då eftersom vi var inneboende hos mina föräldrar. Nu då jag undervisar hela dagarna är det ju inte riktigt läge för att sova tills en vaknar, inte heller att åka hem och vila då en blir trött. Här hemma väntar en pigg 1-åring, en alert 3-åring och ett helt hus som skall skötas. Det finns som inte så mycket utrymme för den trötta gravida damen att vårda sig själv. Så att det är tre månader kvar känns som en jättelång sträcka att orka ta sig genom ibland. Känner mig dessutom lika stor redan som jag "minns" att jag var med Tindra i slutskedet, hehe. Det beror antagligen dels på att jag denna gång varit äckligt sugen på sötsaker, och antagligen stoppat i mig mycket mer skräp för att hålla upp blodsockret under dagarna och kvällarna. Med Tindra hade jag himo på frukt, havregrynsgröt, Classic caramel och smoothie. Denna gång; choko, choko, kex, bullar och lite choko i all möjlig form. Urk!

Men på plussida får jag ju tillägga att jag inte har sett/känt röken av nå halsbränna, inga jobbiga sammandragningar har kommit än och denna bäbuli är lika lugn i magen som Tindra var. Så få se om det kommer en liten pöjk denna gång då så mycket varit annorlunda? Mådde ju så mycket sämre i början nu också. Förra gången var det en självklarhet att vi väntade en flicka fast vi inte tagit reda på. Vi pratade bara om "lillasyster" åt Freddi. Bara två sista veckorna tvivlade jag och undrade om det inte skulle komma en tionde pojkkusin i skaran ändå. Men då hon väl anlände skulle jag ha blivit mer förvånad om det visat sig vara en liten kille trots allt. Den här gången är det mycket svårare, har ingen stark "känsla". Så det är lite mer spännande nu.



Tindra i vecka 20 VS tvåan i vecka 20.
Lite olika vinklar hehe så det är svårt att jämföra...

2 kommentarer:

  1. På bilderna ser de inte sååå olika ut, lite annan form på magen nu kanske, men du är ju väldigt fin med magen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jag inbillar mig att själva formen ganska långt är den samma, förutom att jag känner mig mycket större nu!

      Radera