onsdag 29 november 2017

Stjärnor i mörkret

Här ligger jag under täcket och myser en vanlig onsdagsmorgon. Ser på mina fina fönsterstjärnor och njuter lite extra. De äldre av döttrarna sover och den yngre testar om hon möjligen kan rulla ur spjälsängen. Utan framgång ännu tack och lov! 


Ja vi har börjat smygpynta lite redan. Då jag var liten tog mamma fram ljusstakarna och lade upp julgardinerna till lillajul. Alltså lördag före första advent. Och det var stort. Minns ännu de gardiner hon hade i köket, ett vinterlandskap med massa små röda nissar på. Men i lördags då vi körde hem från ett kalas i Kronoby kunde jag konstatera att i så gott som varje hus i den nordligaste delen av kommunen hade folk en ljusstake eller fönsterstjärna tänt. Åtminstone en, vissa fler och vissa hade börjat med gårdsbelysningen också. Men alltså alla hade något. Det blir lite som en epidemi, någon smyger fram en stake här, en stjärna där och vips följer flera hens exempel. Tidigare och tidigare för varje år. Och jag förstår dem! I den mörkaste av tid söker människan ljus, och försöker med alla medel hålla humöret och feelisen uppe. Så vad spelat det för roll?!? Själv njuter jag mest av det före julen. Visst känns det lite konstigt mitt på dagen då jag kikar ut på spöregnet, den gröna gräsmattan och syrenen som har nya knoppar att en julstjärna är där mitt i. Men vem kan med 100% säkerhet säga att vi kommer att ha snö under advent (eller vintermånaderna för den delen) i fortsättningen?!? Kanske lika bra att börja acceptera att regn och julbelysning hör ihop?!? 


Fint är det hur som helst. Hoppas ni andra också hittar det som piggar upp er vardag i denna mörka tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar