onsdag 9 maj 2018

Vem lär dem allt?!?

- Vaaj e goodan? Vaaj e den mamma?
- Den booj hääj i vattne. Stooja vattnet. Neje i diike. 
- Den e lite byyg nuu mamma. Den gömmäj sej dääj undä.  

Så sa min förstfödda idag under vår promenad då hon stod och stirrade ner i ett dike. Och jag ställer mig frågan; varifrån får de allt?
Vem lär dem? Hur förstår de? Hur mycket mer än vi tror snappar de upp, tolkar och förstår?
Mig veterligen har jag aldrig berättat/lärt henne att det bord grodor i diken, eller vid vatten. Men någonstans har hon snappat upp det, förstått eller dragit egen slutsats. Och jag blir så imponerad av de små liven!


Även om det annars kan vara lite jobbigt om dagarna att vara 2,5 år så är hon i en sån fantastisk ålder just nu! Pladdrar öronen av oss och funderar så mycket. Och leker, leker och leker.  Ljuvliga unge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar