lördag 14 februari 2015

Finservisen och fredagsmys

I går gjorde jag fredagsmaten. Älgfärsbiffar med kapris, pestosås och rostade grönsaker. Hör verkligen inte till vardagen att jag gör mat så det var värt att dokumentera. Hehe.

Fick mig att fundera, hur många av dagens föräldrar gör sin mat "från scratch"? Hinner de det i dagens stressade samhälle eller tar alla aktiviteter och hobbyn och jobb så mycket tid och energi?!? Vet ju bara med oss, som inte har annat än varandra än, hur trötta och tröga vi är alla kvällar in i veckan. Upplys mig gärna, hur gör ni?
Vi fick alltid hemgjorda köttbullar och potatismos osv av vår mor då vi växte upp. Hon gjorde såser av brynt mjöl och stillade oss med bra kvalité på maten. Och så drack vi äcklig ko-mjölk direkt från tanken, hehe. Men sen hade vi inte så värst mycket spring med träningar och sådan heller eftersom både jag och syster är uppväxta på den stenålderstid då man spelade och tränade fotboll endast under sommarsäsongen och på vintern var det bara folkdans 1ggr/v. Resten av tiden kunde vi spendera tillsammans, med kompisar eller läxorna. Ja, fast jag tror vi var och simmade rätt ofta också, kanske t.o.m 1ggr/v?!  Fina minnen från barndomen.
Men aldrig att mina föräldrar skulle ha gnällt på skolan att vi fick för mycket läxor så att vi inte hann med fritiden, kompisar och alla träningar! Skolan gick nog först och resten kom sen, om vi orkade eller hann...

Vi har instiftat en ny, väldigt trevlig tradition här på backen. På fredagarna plockas finservisen fram oberoende av vad vi gör för mat! Vi började samla på Vanilja-serien då vi gifte oss och fick massor av fina saker. Och om jag nu skall vara riktigt ärlig så alla de där parmiddagarna och fina bjudningarna som jag planerade att använda dem till så inträffar väldigt sällan. Folk har fullt upp hela tiden och det är ytterst svårt att få till både tid och ork från flere parter så att de skulle bli verklighet. Så därför har de stått och samlat damm i 2 år och endast kommit fram på typ bröllopsdagen...men det har vi nu ändrat på! Bara vi får flyttat till huset skall jag gräva fram silvret också, har hittills använt det exakt noll gånger och ägt det i kanske 15 år...Varför måste man spara på allt "till sedan"? Vi lever ju här och nu, kan lika bra njuta då också!

2 kommentarer:

  1. Nu när jag är hemma med barnen fixar vi ordentlig lunch och middag varje dag, allt från scratch (förutom korv då, så hurtig är jag nog inte att jag skulle göra den själv ��) och så har vi ju sån tur att vi alltid kan äta tillsammans alla fem(lunch &middag) då J jobbar på gångavstånd hemifrån. Men lite oroar jag mig över hur det ska bli när barnen är i dagis/skola och jag jobbar, om det ska börja kännas som ett stressmoment att få middag på bordet varje dag. Och då kommer jag ju koka mat i jobbet också så jag kanske är lite mer oinspirerad att koka hemma.. Får se hur det blir! Men jag känner verkligen att det är viktigt att vi äter "riktig" mat, alla mår ju så mycket bättre då!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker å att det är jätteviktigt att vi äter bra mat här hemma, närmast halvfabrikat vi kommer är faktiskt leverlåda :) Däremot blir det inga invecklade å dyra grejer till vardags, men bra råvaror. Med veckomatsedel å storkok som räcker till fler måltider såna dagar man vet att man jobbar längre/har program på kvällen funkar det nog :)

    SvaraRadera