måndag 25 januari 2016

Vår vardag vid 4 månaders ålder

6 -nattmål intages. Inga lampor, inget prat, inget blöjbyte. Bara upp i stolen och amma och sen bädda ner tillbaks. Oftast ligger hon ändå vaken ½h och pratar med kossan och kaninerna före hon somnar om.

8.30 - frukostdags. Mitt godmorgon älskling hälsas oftast med ett strålande leende som smälter vilket  trött hjärta som helst. Efter mat blir det morgontvätt och klädbyte. Sedan får hon komma i vår säng och så ligger vi och myser och Tindra präplar och pratar, jollrar och skrattar.

9.30 -dags för en tupplur. Oftast i vår säng. Jag passar på att sova lite till eller så hänger jag på sociala medier.

10.30 -jag klär på mig och så går vi ner och Tindra äter. Sen ligger hon i babygymmet och skriker efter famnen medan jag försöker äta frukost och springa ut och in med Freddi.

11 -famntid. Vi läser, sjunger eller bara myser i soffan.

12- efter maten blir det dagsömn i vagnen. Tillåter vädret brukar jag gå på promenad runt 1h och sen lämnar hon ut och sover. Som det varit den sista tiden lägger jag henne i kvisten och sova, där är temperaturen allt mellan 4 och 17 grader beroende på vad batteriet är på för humör. Nu sover hon mellan 4,5 och 5h. Så nu gör jag allt det jag borde få gjort under dagen; gympar, tvättar och viker kläder, plockar ur och i diskmaskinen, städar, duschar, läser, bloggar, stickar, ser serier osv.

17 -vrålhungrig fröken som vaknar och skall ha mat genast. Efter blöjbyte brukar vi börja vänta på pappa. Sen varierar det lite om hon får vara i någons famn, ligger i babygymmet eller sitter i sittern medan vi gör mat och äter.

19 -matdags igen. Sen myser hon oftast i pappas famn medan de ser serier och jag fixar bort det sista av tvätten eller så motionerar någon av oss Freddi eller oss själva. Alternativt äter vi här istället. Någon gång mellan 19 och 20 brukar hon oftast ta ½h powernap i vaggan.

21- pyjamasdags, oftast pappa som fixar. Jag ammar i sovrummet med släckta lampor medan jag sjunger Sov du lilla videung. Sen lägger en av oss henne, bäddar ner, säger natinati, drar upp kossan och går ut.

Efter det är det vår tid ca.1h före vi däckar i säng. Oftast ser vi en serie eller bara chillar i soffan och pratar om dagen. Så rullar våra dagar på. Tiderna varierar nu lite med 20min hit eller dit men ganska lika är alla våra dagar. Rubbas något blir hon ofta övertrött och har en egen lite skrikfest på kvällen före hon kommer till ro.

Så här glad är man då man får sitta själv i soffan för första gången.

Älskade unge, tänk att du redan blivit 4 månader! Du ger oss så mycket glädje och kärlek. Du är en väldigt lättskött bäbuli. Du har nu börjat prata och jollra så mycket och med så höga toner så ibland har du whiskeyröst och är hes. Du är det allra finaste vi har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar