onsdag 24 januari 2018

Böcker böcker

Jag har alltid tyckt om att läsa. Så länge jag kan minnas har jag läst böcker. Många favoritserier har kommit och gått genom åren liksom favoritförfattare. Carolyn Keen, Franscine Pascal, Camilla Läckberg, Mari Jungstedt, Liza Marklund, Lars Kepler, Jean M Auel, Diana Gabaldon för att nämna några. Haha, ser att jag har många kriminalförfattare som jag läst. Har ett hat-kärleks förhållande till dem. Tycker om att läsa dem för spänningens skull, orkar aldrig hålla reda på alla detaljer, vet sällan vem som är skurken, drömmer alltid om innehållet, vågar ibland knappt släcka lampan eller vara ensam hemma då jag håller på med någon kriminalare. Ändå kan jag inte sluta läsa dem! Sen kommer ju en del klassiker till som det senare har blivit filmer av, till exempel Milennium-böckerna, Harry Potter, Sagan om ringen, Twilight, Hungergames.
Det blir allt svårare att hitta nya serier och författare att fastna för och tiden för att läsa är inte heller lika lätt att hitta nu för tiden. Men då jag hittar en ny serie (eller läser en gammal goding till serie som just nu) blir det som en drog. Varje morgon tänker jag att i kväll måste jag gå och lägga mig efter att barnen somnat. Ibland lyckas det, men så ligger jag och läser några timmar "bara en sida till, bara ett kapitel till" i all oändlighet. Vilket resulterar i aptrötthet nästa dag, igen. Sen då serien tar slut är det som en skiljsmässa. Det känns ju som att huvudpersonerna är ens bästa vänner och du levt med dem så länge (ungefär samma som då du hittat en riktigt bra serie med riktigt många härliga säsonger). Och jag förstår inte hur i vida världen jag någonsin skall hitta en lika bra serie igen. Bäst är att läsa halvdana och lättsamma böcker där några sidor som avkoppling före lampan släcks räcker. Typ Marian Keyes och Sophie Kinsella.

Just nu kör jag en gammal goding till serie, Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Fick upp ögonen för dem i högstadiet någon gång. Tror jag har läst första boken fem gånger och är inne på hela serien för tredje gången nu. Vetskapen om att det finns fem härligt tjocka böcker som väntar ännu är ju fantastisk. Lär inte bli utan att läsa i första taget!


Försöker sprida läsintresset vidare åt barnen också. Åt Tindra har vi lyckats ganska bra, hon älskar att bläddra i böcker och tycker om att bli läst för. Vi har alltid haft böcker tillgängliga och försökt läsa för henne då hon önskar. Med Tuvali går det inte riktigt bra, det stackars andra barnet. Ingen har haft tid att dagligen sitta med henne i famnen och läsa eller sjunga en timme, vilket vi (eller mest jag) gjorde för Tindra ända sedan vi kom hem från BB. Tuvali äter mest upp alla böcker hon får tag i själv. Nu då flickorna sover i samma rum blir det ju automatiskt samma nattningsrutiner, men alltså lillasyster Blomqvist har noll tålamod att sitta i famen och lyssna eller se på bilder i någon bok. Blir skitförbannad då vi försöker läsa för henne. Hoppas ju att hon ska, eh, växa i från det eller något...?!?

Har ni några riktigt bra bokserier eller författare att tipsa om så släng iväg en kommentar vettja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar