söndag 25 april 2010

"yks liha on poissa"

Ibland blir t.o.m jag själv förvånad över hur jävla dålig min finska är, speciellt då jag inte tänker förrän jag öppnar munnen. Men jag fick ju förlängt livet för många igår iaf då de skrattade åt mina språkproblem, både med finskan å svenskan.



Vi var igår på personalutfärd till Tavastehus. Bussen kom och hämtade oss direkt efter vår förkortade skoldag och tog oss till Tavastehus slott. Efter lite sång och skålning i bussen fick vi, för en kort stund, vandra i museibutiken och sen kom vår kanske mest ounderhållande guide och sprang iväg. Om man väljer ett sådan yrke borde man faktiskt ha liiiiite sociala färdigheter tycker jag! Men det var ändå intressant att vandra kring i slottet och se på alla otroliga byggnadskonstruktioner. Tack gode gud för att man lever på 2000-talet och inte på 1600-talet säger jag bara!
Efter 1h guidning var det dags att hoppa i bussen igen, efter att vissa borttappade får återvänt (man skulle inte kunna tro att det var ett gäng lärare och assistenter med, gud vilken fårskock!!!). Det bar av till Katisten Kartano, himmelriket i södar delen av landet! Jag har aldrig sett något så vacker ställe och ljuvligt hus med ljuvliga saker. Vi hade 3-rätters middag i herrgårdens festsal, väggarna var handmålade med tapetmönster i VARJE rum! Tyvärr tyvärr var middagen så trevlig att jag hann varken fotografera herrgårdens insida eller maten, miss i protokollet! Men jag kan ju skriva menyn: Förrätt, sparris. Huvudrätt, entrecote med rödvinssås. Mellanrensning av smaklökarna, mojitogegga. Efterrätt, rabarbersuffle med jordgubbsglass (tips, ta INTE i suffleskålen då den serveras eftersom den kommer direkt ur ugnen, it´s HOT!). Lite program och festgruppen helt seriösa frågesport som vi kommer att dela ut mkt fina priser till vinnarna för och sen tog bussen oss tillbaka till staden.
Ca. 10 pers fortsatte kvällen på oluthuone Bruuweri i Kampen, roligt att så många gamlingar hängde på ;) Sen avslutade 4 fantaster kvällen på Lostari. Dålig musik.
Men resan i sig (minus guiden) var superlyckad! Och kvällen hemskt mycket trevlig!!!

Har ikväll varit på bio med Oscar och Jesse. Vi såg Precious, en mycket tragisk och gripande film! Förstår varför det finns kvinnor som hatar män...

Ålderstecken nr.1: Vaknade 7.40 och drack ett vattenglas. Somnade omedelbart om pga stark krabbis.
Ålderstecken nr.2: Vaknade på nytt 10.40 och fick INTE sömn igen så jag bestämde mig för att stiga upp. Krabbisen sken med sin fantastiskt starka närvaro.
Ålderstecken nr.3: Tog ½h innan jag somna på min powernap mellan kl.14 och 15.
Ålderstecken nr.4: Efter att Sam, med sitt dåliga inflytande, övertalade 2 stackars brudar att ta återställare i form av skumppa på Bakers, slank 2 glas ner och sen bestämde jag mig bara för att spåra iväg hem tillbaks.
Åldersteckan nr.5: Övervägde seriously att gå hem istället för att joina O&J på vin efter bion. Jag håller på att bli en mycket gammal tant! Godnatt!

Vackra vackra Katisten kartano från utsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar