måndag 14 mars 2016

Rompe-mönster


Jag lovade försöka plita ner ett mönster på romperna. Har nu stickat ett par till, ett par riktigt newbie-romper. Dessa är stickade på rundstickor, Tindras stickade jag ju i framtycke och bakstycke. Maskantal och centimeter måste ni ju anpassa efter behov, detta är bara lite ditåt. Mönstret är på de mindre! Vill ni ha större, alltså bredare, lägger ni upp fler maskor. Tror jag startade med 72 (alltså 36 + 36) till Tindras och ökade 10 efter resåren.

MINI-ROMPER
Lägg upp 70m och sticka 2a, 2r två varv. Sätt en markör vid start och efter 35m =sidorna.
På tredje varvet gör du knapphålen efter att ha stickat 13 maskor stickar du 2 ihop, gör ett omslag, stickar 5 maskor, ett omslag och 2 maskor ihop. Fortsätta med 2a och 2r varvet ut. Sticka tre varv till med 2a och 2r. Nu är "resårdelen" i grenen klar.

På nästa varv ökar du 4 maskor jämt fördelat och börjar med mönsterstickningen. Varannan rät och varannan avig två varv. Sen byter du och stickar räta på aviga och aviga på räta två varv. Så här:
R A R A R A R
R A R A R A R
A R A R A R A
A R A R A R A
Sticka så långt du vill ha byxdelen. Jag stickade ungefär 10cm, resåren inkluderad.

Nu skall du börja med framdelen och bakdelen. Börja i en kant.
Sticka ihop 2m rät, sticka 1rät. Sväng arbetet och sticka tillbaks. 2a, 2r ihop, 1r, 2a ihop och 1a. Fortsätt sen med mönstret 25 m, sväng, lyft första och sticka mönstret tillbaka 24m. Sväng, lyft första och sticka mönstret tillbaka 24m. Nu kommer du till andra ändan och stickar 1 a, 2a ihop, 1r, 2r ihop, 1a och 2a ihop.
Sticka tillbaka enligt mönstret tills du är 2m förbi sidomarkören. Avmaska 3 m. Sticka 28m mönster. Sväng och avmaska 3m. (flytta över bakstyckets maskor och låt dem vila om du inte vill ha dem hängande på samma stickor). Mönstersticka sen framstycket så långt du vill ha. Jag gjorde ca. 5cm. Avmaska sen och sticka r på r och a på a.

Bakstycket minskar du genom att sticka ihop 2 första m och 2 sista m. Ett varv vanligt och sen tillsammans i början och slutet igen. Sticka 2 varv mönster. Avmaska 5m i var sida. På resterande maskor minskade jag sen genom att sticka 2m tillsammans i början och slutet 4ggr vartannat varv. Sticka 1v vanligt. Sticka sen ihop 2m, 3 vanliga, 2 ihop. Avmaska 2m. Sticka 4m och 2 ihop. Nu har du delat bakstycket för hängslena. Jag satte den ena hängslens maskor på en säkerhetsnål och sen stickade jag dem ca. 11cm före jag gjorde knapphål (på samma sätt som i grenen) sen två varv mönster och så avmaska. Gör likadant på andra hängslet. 

Sen är det bara att fästa trådarna och sy i knappar. Jag hade ganska små knappar så för att få det att hållas lite bättre sydde jag runt knapphålen i grenen för att få dem lite mindre så de inte skulle sprätta upp hela tiden.




Lycka till och mycket stickglädje! Jag ser nu att jag gjort knapphålen på framsidan på mini-romperna och på baksidan på halvårs-romperna. Gör som du själv tycker blir bäst :)

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för att du tog dig tid att plita ner mönstret! Ska försöka åstadkomma en nu. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod!
      Som sagt är det bara lite ditåt, antal maskor och längder får du justera efter behov. Men kul om du får lite hjälp av mönstret. Lycka till!

      Radera