lördag 31 december 2016

Årskrönikan 2016

JANUARI
Året inleddes med mycket familjemys. Sen blev det fruktansvärt kallt en kort stund. Vi pysslade i hemmet och försökte inreda lite efter julen. Jag inledde mina studier i Utbildningsledarskap och tyckte det var extremt roligt att komma ut bland folk och få använda hjärnan lite. Jag hade fruktansvärda magsmärtor i slutet av månaden men visste inte vad det var.

FEBRUARI
Vi introducerade batat, morot och potatis för Tindra. Handarbetade massor och mös verkligen runt här hemma. Var på fest för första gången själv. Fick veta vart jag skulle återgå till jobbet och det var en skön känsla! Tindra hade utslag på kroppen och vi fick remiss till barnpoli. Februari var tydligen en bra månad väder-mässigt och jag promenerade och njöt mycket ute.

MARS
Vi var till VCS för första gången med Tindras hudutslag. Vi började på tecken som stöd i Vassor. Vi firade en fin påsk i hemknutarna med grannar och familj och sov över på villan för första gången. Tindra började babysim och trivdes som fisken i vattnet! I slutet av månaden hade Tindra riktigt besvärligt med vätskande hud. Jag fick min fina virkade tunika klar.

APRIL
Vi var på vår första familjeutflykt till Tuuri. Tindra dök för första gången på babysim. Jag vikarierade två halva dagar men insåg att det nog var rätt skönt hemma ändå. Tindra drack välling ur tuttflaskan efter nästan 4 månaders flaskvägran. Vi grillade och njöt massor hemma. Valborg firades med traditionell syster-middag, i Vassor detta år.

MAJ
Jag fick tillbaks mitt magont och var sängliggande i några dagar. Konstaterades magkatarr och blev plötsligt tvungen att sluta amma pga medicineringen. Fick fira min första morsdag någonsin. Tindra blev plötsligt jättestor och började sova i eget rum vid 7+ månaders ålder. Jag började springa och träna igen och var ut med tjejerna på krog (!). Vi for på vår allra första familjesemester till Åbo och bodde på hotell. Började planera lite för hösten och var så taggad. Lagade många skolarbeten klara denna månad.

JUNI
Vi gick på en fin bröllopsfest en kall junikväll. Firade en födelsedag på Strampen. Tindra blev förkyld för första gången i sitt liv. Maken hade semester och rev klart uthuset och grävde runt knutarna här. Den största och mest overkliga överraskningen kom i form av ett plus på graviditetstestet och jag fick en smärre livschock. Vi firade en fin midsommar på villan med vänner och familj. Jag och syrran gjorde en systertrip till Tallinn.

JULI
Vi hade bort Tindra över natten för första gången och det gick riktigt bra. Firade traditionsenligt Vörådagarna men lite mer barnanpassat i år. Rensade massor med grejer och prissatte loppissaker. Jag var jättetrött hela juli månad.

AUGUSTI
Jag började jobba igen och det var så otroligt skönt att komma sig ut! Mommo och faffa ställde upp och skötte Tindra denna månad så vi fick pusslat ihop vardagen. Var på konstens natt med syster och vi började på babysim igen. Tindra fick feber och konstiga, variga utslag på benen. Hade två släktkalas, gick på Juthbacka och avslutade med villaavslutningshelg. 

SEPTEMBER
Maken började vara hem 3 dagar i veckan, mommo skötte lilltanten en dag i veckan och jag fortsatte med mina lediga och sköna onsdagar. Perfekt lösning så hon fick vakna hemma i egen säng varje morgon. Tindra fick antibiotika mot utslagen och sibicort att smörja. Vårt älskade charmtroll fyllde 1 år! Vi avslutade månaden med att på vår fjärde bröllopsdag resa iväg till Stockholm och lämna bort Tindra ett helt veckoslut. Vi såg Mamma Mia the Party med fina vänner och njöt så otroligt av fina dagar i Svealandet. 

OKTOBER
Tindra fick blåsor på övre delen kroppen och matades i mer antibiotika. Jag började komma in i jobbvardagen och plötsligt var det höstlov. Vi tog en familjetripp till Sibbo och hälsade på goda vänner. Tindra blev hostig, febrig och förkyld igen i slutet av månaden och nya blåsor kom.

NOVEMBER
Vi blev intagna på VCS och de försökte reda ut Tindras hud-eländes-problem, hon fick mer antibiotika. Efter en massa rambambula fick vi äntligen (privat) reda på att hon var mjölkproteinallergiker och allt lättade efter att vi lade om kosten. Hon började sova en gång per dag. Efter ett fall nerför trappan (jag tror det är en av de stora orsakerna) och ett veckoslut i hufvudstaden med mycket gående slog foglossningen omkull mig totalt och jag blev helt förstörd. 

DECEMBER
Började fruktansvärt dåligt med foglossning och krångligheter. Tack och lov blev det bättre mot slutet av månaden! Jag lyckades uppnå mitt mål att klara av att jobba fram till jul. Gaveln på svinhuset blev äntligen igenbrädad. Hann också julmysa lite med julfest, julkonsert och julgodis. Möblerade om i storstugan.



2016 är året då saker bara flutit på. Det har varit mer ibland och mindre ibland. Ett ganska känslosamt år då jag känt mycket tacksamhet och kärlek till livet och folk i vår omgivning även om det inte alltid märkts. Det mesta har kretsat kring vår nyaste familjemedlem, att boa in oss i huset och fixa om lite här och där för att få det att kännas bra. Vi har försökt hitta tid för familjen och att umgås tillsammans, vilket inte alltid är så lätt.
Jag hoppas, tror och önskar att nästa år också blir lika fyllt av kärlek och närhet. Det kommer säkert att bli intensivt och en stor omställning väntar oss igen. Men vi ser framemot det och tar emot 2017 med öppna armar.




Gott Nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar