tisdag 13 december 2011

tyyppina

Idag skrev vi betyg. Det brukar alltid vara en pärs. Men idag var det så otroligt lätt och ångesten så frånvarande. Vi funderade alla betygen för egen maskin, sa sen på samma gång och det är helt sjukt otroligt hur samma vi hade. Det känns så skönt att jobba med likasinnade typer som förstår värderingar, bedömningar och utgångslägen! Speciellt då de har samma som jag som är nyast och mest har läst in mig på kriterierna i LPn :D
Sen får jullovet komma!!
Jag hämtade hem 3 läsbara typer idag som jag bara väntar på att få spänna ögonen i, under filten i min lässtol efter en sovmorgon och en stor kopp té och.....
Jag och så har jag ju ull-typerna som ligger och skriker efter uppmärksamhet och förökning i mängd och massor. Jag skall jag skall ta itu med det.
Jag är en av dessa irriterande typer som tror sig äga alla de små och krokiga vägarna i trafiken. Igår i 5personers karavanen från skolan var jag den enda som körde mitt på vägen för att köra så rakt som möjligt och den enda vars bil inte klarar av att åka i yttre kurvor för det bara släpper och kanar och har sig.

Det mina damer och herrar var dagens typer det!

5 kommentarer:

  1. Är ni flera som ger betyg i samma ämne? Vi har egna ämnen och ger vitsord helt individuellt.

    SvaraRadera
  2. Uppförandevitsorden gås alltid igenom tillsammans på skolans alla elever eftersom alla vuxna ser dem i olika situationer. Sen har jag och en annan kompundervisat i åk 3-6 i mo och ma i år så där funderade vi ut tillsammans.
    Men "egna" ämnen ger vi naturligtvis själv, lite svårt för nån annan att komma och säga vad jag skall ge mina elever i TX för vitsord :)

    SvaraRadera
  3. Hmm, vi tar ett medeltal av alla lärares uppförandevitsord och that´s it. Då slipper man allt tyckande hit och dit. Är man komplärare förstår jag att det ska diskuteras.

    SvaraRadera
  4. När jag jobbade på stor skola så låg det klassvisa betygspapper i lärarrummet där du fyllde i uppförande vitsord i de klasser du undervisade. men sen var det nog klassläraren som räkna medeltal och hade slutgiltiga avgörande. Hade man tricky cases kunde man ta upp de enstaka fallen under konferansen sen.
    Nu jobbar jag i liten kommun på små skolor där du kommer i kontakt med alla elever och då sitter personalen tillsammans och går igenom dem, det tar ju inte speciellt långt tid med de som bara skall ha siffror. 1-3 med alla kryss tar lite längre :)

    SvaraRadera