lördag 29 december 2012

Årskrönikan juli-december

JULI
Jag var ledig och sambon hade semester 3 veckor. Den 2:a juli var jag in med nycklarna till finkon, tog farväl av geishorna och kände hur friden spred sig i kroppen. Vi försökte hitta smarta förvaringslösningar i lilla huset utan skåp. Firade Vörådagarna med zumba, orientering, fotboll och trevligheter. Vi var ner till Sibbo igen och hälsade på. Över till Tallinn för att handla till bröllopet. Njöt lite på villan. Var på maskerad och firade en 30-åring. Jag njöt av de sista lediga dagarna och bakade i mitt eget blåa, fina kök. Vi firade 4 år tillsammans, fick chockbeskedet till familjen och tillverkade programblad till bröllopet. Allt inom loppet av 24h.







AUGUSTI
Jobbet började igen. Nytt ställe, igen. Jag shoppade lite med syster och vi var på Konstens natt i Vasa stad. Mitt hjärta värkte för den lilla famlijen med den ovissa framtiden och många tårar för orättvisan fälldes under augusti månad. Jag provade min brudklänning och sakta men säkert började det gå upp för mig att vi snart skall gifta oss! Vi packade upp lite i taget här hemma. Mannen var på svensexa en hel helg. Jag köpte bröllopsskor och var på Juthbacka marknad. Var till Pörkenäs på lägerskola med sexorna. Jag var på den bästa möhippan ever med det bästa gänget man kan tänka sig! Jag hade feelis av att bo i hus och plockade blåbär, vinbär och krusbär. Stickade sockar på löpande band för jag hade bestämt mig för att börja kunna göra hälen! Stickade också en Pippi-filt åt lilla skrutten. Vi firade 2-årig förlovningsdag i huset och villaavslutning i Kålax och jag fick gardiner till huset.












SEPTEMBER
Känslostormarnas månad. Utan tvekan. Jag köpte kläder till bröllopsresan och letade de sista sakerna till festen. Var och såg Fantomens lillasyster på Wasa Teater med syster. Plockade havtorn i köket. Vi var och såg Takida live och jag tränade i spånbanan. Blev helt oväntat moster till en liten prematur med allvarliga hjärtfel. Varje timme var en seger och allt var så ovisst och förvirrande. Det skulle ju inte hända nu! Vi skulle ställa till med bröllop för 150 gäster och jag hade 4 årskurser att ta hand om på jobbet. Jag minns inte speciellt mycket av den månaden. Jag var mentalt slut. Måndagen den 17:e föddes den lille. Vi var ner på lördag mor, far och jag. På söndag träffade vi prästen inför bröllopet. På måndag blev lillen opererad första gången. Då kunde vi äntligen andas ut lite och på 3 dagar koncentrera oss på festen. Sen blev jag en gift kvinna och en finare fest med finare typer får man leta efter!






OKTOBER
Vi for på bröllopsresa. 2 veckor i Italien. Där njöt vi av varandra, sol, gott vin och spännande mat. En vecka kring Sicilien och en vecka i Toscana. Jag blev helt kär i Toscana! Sen var jag på del 2 i min fackliga utbildning och fick äntligen träffa syster och den lilla systersonen igen. Han blev hastigt sämre och det blev en oplanerad OP den helg jag var där pga att shunten höll på att stocka igen. Lillkillen visade sig vara en riktigt kämpe och envis som syndin. Vilket vi är otroligt tacksamma över idag!









NOVEMBER
Jag fick äntligen koncentrera mig på jobbet och min fina klass. Vi var på Halloweenfest och jag började med julklapparna. Vi fick en massa fina saker till hemmet. Plötsligt fick världens finaste typ komma upp till Vasa CS och sen hem till prärien. 8 veckor gammal och han får för första gången sova med mami å papi. Och vi descinfiserade oss och pajade på den sötaste skrutten. Jag hade lejdon av regnet och geggan och allt det mörka och sliskiga runt omkring oss. Vi var och såg Next to normal på WT. Jag köpte julfestkläder och gick på kommunens julfest. Fick sköta och hålla i den lilla söta typen för första gången. Vi var på julkoncert till WT. Och sen var det dags att ta fram ljusstakarna och vänta på julen.






DECEMBER
En månad som försvann hastigt och lustigt. Vi firade lillajul i Kaitsor. Vi skrinnade i Komarovarenan från jobbet. Vi åt pizza och badade bastu med tjejerna. Maken fyllde år och vi firade lite på tumis. Jag plockade fram tomtar. Vi övade till julfest på jobbet. Jag stickade och gjorde iskransar. Vi badade tunna och letade julgran. Plötsligt var lilla A så stor att han orkade röra på armar och ben. Jag njöt av vårt vackra hem och vårt lilla hus. Vi lagade julgodis med tjejerna. Var till Tomtebo med syster och mor och blev med Vili :)
Försökte instifta en egen liten jultradtition på tumis. Firade en av de finaste jularna på länge. Njöt i mellandagarna och nu, nu är året snart slut. Jag tror det har varit det mest känslostormande året på länge. Det har hänt så mycket på ett år, så mycket roligt och kärleksfullt. Glädje, sorg, oro och mycket mera glädje. Jag trivs som fru och nästa år kan gärna fortsätta så bra som livet är nu!





Tack för att ni hänger här och Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar