måndag 23 maj 2016

Åbo!

Vi har varit på vår första familjesemester. Till Åbo. Och jag måste säga att jag är lite förälskad, i staden. Åbo och jag har inte haft något vidare förhållande tidigare. Visst jag har varit dit ett par gånger och hälsat på bekanta från studie- och Norgetiden. Vi har gått glöggrundan eller sprungit på krogen. Kan ju inte direkt påstå att jag sett något av staden, alls. Men nu, senaste veckoslut. Vädret levererade, ungen levererade, maken, livet, ja allt levererade och jag blev alldeles varm i själen och som sagt lite förälskad. Alla bekymmer och all sorg rann av mig. För Åbo är en vacker och mysig stad. Med grönskande träd och ljuvliga promenadstråk. Så mycket mer än det och en åbåt att dricka skumvin på i gassande sol krävdes inte denna gång för att göra semestern perfekt. Vi bodde på Radisson Blu Marina Palace, precis bredvid ån. Stora och rymliga rum, vilket är ett krav nu då en skall spendera hela kvällarna där hädanefter, fantastisk frukost, ljuvlig utsikt och perfekt läge. Mycket nöjd familj här som gärna åker dit på nytt!







Vi turistade ytterst lite, men gick förbi domkyrkan två gånger och över Klosterbacken en gång. Tips; gå inte över den då ni kommer från restaurangen och är proppmätta. Risken för håll i sidan är överhängande stor! Sen var det också ganska krångligt med vagnen eftersom det är tusen trappor och mycket brant. Bärsele skulle ha varit att föredra. Vi åt ute, satt och njöt i solen och bara strosade runt. Vår dotter som är en väldigt social typ tyckte ju det var helt fantastiskt att få sitta och kika på folk hela tiden och sen bara sluta sina små blå då hon blev trött. Alla rutiner rubbades men huvudsaken var att hon var glad och nöjd. Och hon bjöd verkligen på ett lika strålande humör som vädret!




Även om vi bara hade en vattenkokare på rummet så gick det ypperligt att äta både morgon- och kvällsgröt där samt dricka välling och mjölk. Så skönt att hon också börjat dricka kall och rumstempererad mjölk. Det blir bara bättre!

2 kommentarer:

  1. Åbo i mitt hjärta! Bodde mellan kuppisparken och domkyrkan i 2 år! Skulle aldrig i livet byta bort dom åren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig precis!
      Nu är jag lite bitter på att jag varit så insnöad på huvudstaden, känner att det skulle ha varit lättare att få maken förflyttad till Åbo istället :)

      Radera