torsdag 16 oktober 2014

Mera höst

Inledde höstlovet i dag. Hade tänkt mig en rejäl sovmorgon men vaknade kl.8. Hade tänkt vara helt ledig under lovet men hamnade att jobba ett par timmar med budgeten. Ändå har det varit en riktigt skön dag. Tur att jag vaknade så tidigt! Har hunnit äta långfrukost, läsa, se två avsnitt serier medan jag virkade några mormorsrutor, jobba några timmar och varit ut och höstpysslat.

Dagens pyssel var en höstkrans till ytterdörren. Enklare sak finns inte. Man bara samlar massa massa lönnlöv, knipsar av stjälken och trär upp dem på en järntråd. Lätt som en plätt! Höll dock på att förfrysa fingrarna där ute. Det tog ju ändå en god stund att knipsa och trä på. Många löv var frostiga eller blöta så det blev lite kallt. Men nu hänger den där på dörren så grann, billig och bra :-)


Ett hett tips: Ha tillräckligt stadig järntråd! Min är en rätt så tunn vilket ledde till att jag inte kunde göra den så stor som jag tänkt eftersom den blev för tung. Tråden höll inte formen så det blev en oval krans. Därav den lite deformerade looken och avsaknaden av hålet i mitten.

Nu dags att ta itu med nästa sak. Fick trattisar levererade till dörren av en kollega idag. Har aldrig smakat så nu skall här rensas, förvällas och förvaras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar