söndag 28 december 2014

Årets mjuka klappar


Börjar snart vara tradition för mig att alltid ha en, helst flera, mjuka klappar att dela ut också. Gillar ju själv att få egna tillverkade klappar, finns en speciell tanke och värme bakom dem. I år fick mor, svärmor, syster och svägerska varsin pannlapp. Mönstren är tagna från Drops julpyssel, de är stickade på rundstickor, världens enklaste och finaste att göra! Använde mig inte av Paris-garn som det står i mönstret utan vad jag hade i min låda. De med "God Jul" (mönster) på är stickade i Carolina-garn och ganska mjuka och sköna. De med hjärtan på (mönster) är stickade i Isoveli och således lite styvare och stickigare :)

Här har jag fritt tolkat Lindas tunika och stickat en egen variant med Hanko-garn och stickor storlek 8. Jag har gjort på det allra enklaste sättet och bara stickat rakt av fram och tillbaka. Inga ärmhål eller annat konstigt. Mönstren är påsydda efteråt.


Jag hade så bemödat mig att i god tid fota och gömma undan alla tillverkade julklappar före makens 30-årskalas. Sen glömde ju skribenten att tömma minneskortet i kameran. Så under kalasets gång kikade min syster genom fotona på kamera och såg naturligtvis mina alster. Här ville jag överraska och så blev det bara soppa av alltihopa. Bättre lycka näst gång! Har redan tillverkat en del födelsedagspresenter för 2015 och har så många idéer, som vanligt :)  I dag har jag tagit ledigt från precis allting och skall strax bänka mig i soffan och låta stickorna gå varma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar