måndag 18 oktober 2010

RIGA!

Lämnade detta gråa tråk-väder och flög vår kos till Riga på torsdag e.m. Vi hade båda för mkt packning men efter mycket om och men fick vi ändå komma med :)
Landade i världens storm och mörker, hoppa in i en taxi och gääsade i väg till världens minsta och sötaste hotell. Även det äldsta som finns i staden. Ekes!






Efter en frukost som denna var det dags att bege sig...tillbaka till hotellsängen (vi steg av ngn konstig anledning upp redan kl.7 och gick på frukost?!???!!). Hade hoppats på värme efter den fruktansvärt kalla och ruggiga London vistelsen men under natten hade regnstormen frusit och det var vita små samlingar på marken. Bläääh, tänkte vi och kröp ner under täcket igen :)



Men vi aktiverade oss faktiskt relativt tidigt igen och tog en tur i blåsten på stan. Hittade Hullut Päivät på Stocka i Riga också, men det var verkligen mer hullut än här så det var inget för oss!
Vandra på lite i gamla stan och till sist hittade solen fram.
Det var ändå äckligt kallt ute så vi bestämde oss för att bänka oss på ett mysigt café för att inta lunch, värmande drycker och diskutera framtida fester :)


Efter följande lunch + chokokaka och lite rödvin var det äntligen dags för min födelsedagspresent! 3h underbar ljuvlig njutning på SPA.
I 2h hade vi privathyrt vattenavdelningen där bubbelpool, ångbastu, infra-bastu och vanlig bastu fanns. Samt fruktvatten och riktig äkta champagne stod framdukat åt oss. Jag var så löjligt glad då jag fick glida ner och lägga mig till rätta i bubblet, och sen inta gudomligt gott bubbel! Kände mig som en liten flicka på julafton, jag bara trivs i vatten, speciellt bubblande och varmt!


Efter 2h var jag inte alls färdig men de kom och hämtade oss för 1h helkroppsmassage. Jag vet inte var i min hjärna det slagit slint men jag hade inte riktigt insett vidden av helkroppsmassage. Vi blev införda i ett litet omklädningsrum och tilldelade varsitt par pappers strings. Jag fnissade hysteriskt som en liten tonårsflicka medan vi "klädde på" oss. Skämdes som den finne jag är ända tills jag lade mig på bänken och kände värme stråla både underifrån och ovanifrån. Sen var pinsamheten väck (nästan) och jag njöt i fulla drag!
Tyvärr, som allt annat gott, tog det slut alldeles för fort. Men det var den bästa födelsedagspresent jag någonsin fått. TACK mitt hjärtas vän. I love you!!!




Fredagkvällen avslutades med ett besök på en riktig fancy sushi-bar och det var det gudomligaste godaste käket jag någonsin ätit!!! Prövade för första gången på söta sushin till efterrätt och naturligtvis blev jag inte besviken. Men gillar ändå de salta bättre!
Så efter den middagen och en halv flaska rött va vi ganska färdiga för sängen!


På lördagen SNÖADE det hela dagen lång!
Vi drog en repris av fredagen och kröp ner under täcket tillbaka efter frukosten. Mös och njöt av lugnet och närheten.
Sen var det ändå dags att ta sig i kragen. Traskade i iskyla ut till torget och hoppade på en turistbuss som guidade oss genom Riga stad 1h. Det var intressant! Så sjukt olika status på hus o dyl. Men också mycket vackert! Men ack så mkt förfallet och fult.


På kvällen var vi ut och åt på en Italiensk restaurang, blev sjukt mkt mer övertygad om att nästa flyg går till Italien!
Jag fick resans första skumppaglas och vi åt gott och drack gott tills våra lats va slut :) Njöt av vår sista kväll tillsammans på resan. Sen smög vi tillbaka till hotellet och delade en flaska rött medan vi gjorde stora planer för framtiden och bara var kära i varandra!

Söndagen var tråkdag, tänkt aldrig kom oss från flygfältet för de hade tappat bort vårt plan. Sen på perrongen i Tampere var det bara att dra tårarna inåt och ta farväl igen.



Men en sista skål skall ni få från oss och våra minnen från resan kommer vi att leva på länge!
Bara att börja skrapa ihop till nästa stora äventyr nu :D

3 kommentarer:

  1. Hu ha ja fått riga till prag? Vilsen i lådan igen :)
    Men ni sir ju ut att ha haft en helt underbar reso. Hu va e i riga då? fanns e myki att gör/si, billiga priser? Vi åker dit på nyåre.
    Ha en skön tisdag... puh. nu ska ja ta i tu me skolan. Kram

    SvaraRadera
  2. C-C: Jepp e va en underbar rejso, speciellt för oss som bara vila va å ta e lugnt :)

    Linda: vi så jo eg int så myki eftersom vi mest va på hotelle å möjs, på spa elo på najt cafe/restaurang :D gick i nå små souvenirbutiker å där tar di jo allti betalt :)
    men e fanns no et shoppingcenter vi så då vi åkt föbi me bussin, ingen aning om priser..?!? spa å mat va billigare än här, it superduper centbillit men ändå betydligare mindre på notan än om du går i Finn-landet. fanns oändligt myki restauranger å pubar å café att födriv tiden på. fascinerand stad me tanke på olikheterna.
    beror på va ni e ut efter, vi tyckt e va super me lite aktivitet fö e va he vi behöva då.
    hoppas ni får kul!

    SvaraRadera