tisdag 7 december 2010

Stackars stad!

STAKI(uttalas med riktigt fult Hesa-slang)HESA!
Det är så synd om den staki-stadin som inte kommer ihåg från år till år att Finland är ett Nordiskt land och där kommer det (oftast och vanligen) snö varje år. Det är inte ett fenomen som kommer ett år och sen inte på 25 igen.
Vareviga år är det likadant då snön kommer till staden; bussarna kommer inte fram, bilar försvinner under snön, allt är avstängt pga snön, folk skulle helst bli hem från jobbet, de springer runt med marimekko-paraplyn i staden och sticker ut ögon på folk, spåran kommer sig inte fram, plogbilarna kör fram och tillbaka och vet inte vart de skall ta vägen. Och all denna irritation folk bär inom sig!

VARFÖR kan de inte bara skaffa extra-inhoppare som plogar och kör bort snön på natten, köpa ordentliga vinterdäck till alla statliga fordon, bygga garage under varje hus och biltak på varje bakgård. Lära människorna att köpa vinterskor man kan GÅ i och ta sig fram i.
Idag tillbringade jag typ 50min i spåran och kom mig 350m framåt, det var stopp och belägg. För det hade kommit lite snö (eller egentlige ganska mkt, 45cm! Det är ENORMT fint ute!!!).
Tzeeezuz säger jag bara, skärp till dig staden och inse du är en del av Finland och den kalla (snöiga!) Norden!

Jag har skött min plikt och köpt fula mommo-vinterskor idag. Sådana som det går 2 par sockar i som är fulla av ull och har en tjockare sula än den 1mm mina sk vinterskor har nu, plus att dessa har krusor under ;) Så bring on the winter bara!
Fast helst inte de dagar jag åker tåg till och från Österbotten, för då kommer jag mig heller inte fram, staki-VR också!

Har gourmé kokat åt mig idag; pork-nudlar med Oltermanniost på, nersköljt med ett glas vatten. Nu väntar soffan, ett glas rött, alla de kinder-chokosaker jag missat under min vistelse på landet samt lite NCIS :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar