måndag 22 november 2010

ibland...

...önskar jag att man hade lite annorlunda arbetstider.
Att man kanske kunde vara ledig en dag mitt i veckan och jobba kvällar eller en lördag f.m istället.
Det skulle vara så mysigt att sova till 8.30, äta frukost i lugn och ro, läsa vasabladet (eller annan valfri dagstidning), lyssna på radio, diska, plocka bort lite, gå och mathandla. Komma hem kl.11 och ha utfört alla sådana sysslor. Du har hela dagen framför dig och det är LJUST ute, tänk vilken underbar sak. Du kunde gå på promenad i snön då det är ljust!

In snooza från kl.6.10 framåt, vakna med ett ryck, kolla klockan hela tiden medan du stressminkar, stressklär, stressäter och sen missar bussen iaf...kolmörkt ute, kallt och jävligt och det blåser in överallt.
Sen är det kolmörkt, kallt och jävligt då du går hem för dagen och allt är bara omotiverande. Sen kolla klockan och ha ångest, du MÅSTE gå och lägga dig snart, NU, för att orka med samma procedur mitt i brytningen mellan natt och morgon. Fy!

Jag är absolut ingen morgonmänniska!!!

5 kommentarer:

  1. Tycker att arbetstiderna hör till det bästa med vårt yrke. Börja halv 9 och sluta vid 3 för det mesta, om man bortser från hemarbetet som kan vara tidskrävande ibland.
    Vill absolut inte jobba på lördagar och föräldramöten och utvecklingssamtal kvällstid är ingen höjdare heller.
    Men sen det bästa: juni, juli och halva augusti:) Eja, vore vi där...

    SvaraRadera
  2. Ja inte är jag heller nån morgonmänniska, Mne jag gillar att ha lediga kvällar!.... tyvärr är mitt snoozande mellan 4.30 och 4.45 eftersom jag börjar jobba oftast kl 6 (ibland 7)

    SvaraRadera
  3. Det absolut bästa med vårt arbete är ju att vi alltid är lediga då kommande barn är det sen! Slipper ordna barnvakter o dyl. åt dem.

    Men ibland skulle det vara helt skönt att hinna med lite vardagssysslor en vardag också. Eller kunna gå hem då man slutar utan att behöva fixa och förbereda i all evighet.
    Tror detta är en fas i mitt liv eftersom varje veckoslut är fyllt nästan minutsvis pga av pendlande och avstånd. Känns som man aldrig är "ledig" och kan ta det lugnt och utföra vanliga sysslor på veckosluten...

    Men jag hoppas det lättar om några år, då jag är full av erfarenhet och idéer och kan dra allt ur ärmen utan att behöva tillverka en massa material hela tiden. Då skall jag varje dag gå hem så fort dagen är slut :)
    Bara att kämpa vidare och se framemot loven!

    SvaraRadera
  4. :) Här sitter jag ännu med en massa hemarbete trots en herrans massa år i katedern.
    Nytt för i år är videokanon och allt arbete skall göras om i nytt format...Men det är klart att det blir lättare med åren i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Jag tror stenhårt på att det blir lättare sen, snart hoppas ja :)

    Åh men videokanonen är min bästa vän!!! Det är ju bara att dra allt från datorn. Eller via dokumentkameran, bort med alla världelösa kopior och OHn som blänker :)

    SvaraRadera