onsdag 24 november 2010

skillnaden på gift och förlovad

Det diskuterade mina barn idag vid matbordet.
Elevernas konstaterande:
Det är inte riktigt samma sak.
Joho, man måst ha en man till båda.
Men det betyder inte samma sak, det är två skilda saker.
Ja just, i första så bara lovar du att du skall gifta dig med någon.
Ja precis. Sen är du fast.
Kommer man aldrig därifrån?
Nä, det är väldigt elakt gjort.
Måste man gifta sig med samma man?
Men (daaah) det är ju det du lovade honom!

Elev; Titti är du gift?
Jag; Nej.
Elev; Är du förlovad?
Jag; Ja.
Elev; Så om jag är stor, typ som du. Och jag vill förlova mig med dig så måste du vara elak mot din man.
Titti; Hurså?
Elev; Men om du redan lovat honom att gifta dig och sen lovar du mig.
Elev; Varför skulle jag ändra mig?
Elev; För att jag vill förlova mig med dig och jag är pojke.

Jämnställdeheten, jämnställdheten...jag som kvinna hade tydligen ingen vilja i den situationen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar